BlipBlop Studio opgraderer med danskbygget mastering EQ
BlipBlop Studio har investeret i grej fra endnu en dansk grejlegende, nemlig GOLY. Med en Porter Grinder PG25 mastering EQ bringes studiets analoge mastering-chain et stykke tættere på himlen.
Håndbygget præcision
Gustav fra GOLY har bygget studiemaskiner i mange år, og har været en kæmpe spiller i diy-miljøerne - ikke mindst som PCB Grinder, der har solgt kits og pcb-boards til forskellige projekter. Nutildags bygger Gustav analoge mastering-maskiner af uhørt høj kvalitet fra sit hjem i Odense, og er internationalt anerkendt for det samme.
En af de ting der ofte adskiller mastering udstyr fra “almindeligt” studieudstyr er meget smallere margener for elektriske komponenters værdier samt “stepped” controls. Gustav bruger i produktionen af disse maskiner rigtig meget energi på at matche komponenter, så venstre og højre side af disse EQ’s opfører sig ens. På den måde har man ikke har problemer med forskelle mellem siderne og dermed forvridninger af stereobilledet. Samtidig er alle controls på EQ’en stepped, så venstre og højre side kan matches let, og indstillinger kan genkaldes præcist. Det giver en præcision og vellyd, som ikke kan opnås på andre måder end ved at måle og håndmatche komponenter.
Ren manipulation af frekvensspektret
Denne EQ er oprindeligt baseret på Barry Porters NetEQ, men Gustav har tweaket og forfinet designet i årevis for at nå frem til dette helt unikke take på en mastering EQ. Blandt andet er shelving-filtre redesignet, M/S matrix er tilføjet, input- og outputsektioner lavet om fra bunden og master gain kontrol implementeret.
EQ’en råder over 4 bånd pr. side, hvoraf de laveste og højeste bånd kan skiftes fra bell-filter til shelving filter. Hvert bånd kan indstille Q-værdi, frekvens og +/- 6dB gain, og har samtidig en on/off omskifter, så enkelte bånd kan slås til/fra.
EQ’en kan fungere i stereo eller mid/side mode, og har individuel output-volumenkontrol på left/mid og right/side kanalerne.
Lyden er ren og punchy - og svær at beskrive. Gustav omtaler selv lyden på følgende måde, som jeg synes er meget rammende:
“At first, the PG might seem a bit too clean to be interesting, but give it some time. The parallel filter bus has a definitive sound to it, and this EQ does not fight you, which means you won’t feel any opposition when dialing in your EQ choices or tone. That can feel a bit "off" and a little invisible to even experienced engineers, because most of us are used approaching a new EQ in part by learning how to work around the artifacts when getting familiar with it.”
Vil du prøve hvad high-end mastering udstyr kan gøre for dine produktioner? Så book tid til studieleje, eller få os til at masterere din musik.